Pakketphishing

We bestellen massaal online. De feestdagen staan voor de deur en ook nog eens een lockdown, een combinatie die leidt tot een explosieve toename van het aantal online bestellingen. En al die bestellingen moeten natuurlijk ook bezorgd worden. De bezorgdiensten als Postnl zijn overbelast, zij kunnen het aantal pakketjes nauwelijks aan. En de consument, die wacht ongeduldig thuis op de bezorging van de bestelde artikelen.

Cyberciminelen

Cybercriminelen zijn telkens op zoek naar nieuwe manieren om hun slag te slaan. En die nieuwe manier is nu het gebruik van de enorme drukte omtrent de bezorging van pakketjes. Mensen wachten ongeduldig op de bezorging van hun bestellingen en cybercriminelen spelen hier handig op in.

Hoe werkt pakketphishing?

Phishing via email en telefoon

Net als bij ‘gewone’ phishing willen cybercriminelen toegang tot jouw bankrekening. En dit doen zij bij pakketphishing door zich voor te doen als een bezorgdienst (Postnl, DHL, etc.). Uit naam van de bezorgdienst sturen zijn een sms met een link. In de sms staat dat je via de link het pakket kan volgen, je nog verzendkosten moet betalen of je identiteit moet controleren. De link komt uit op een phishing website, een nagemaakte website van de bezorgdienst. Hierin staat een link om te betalen, maar deze link leidt je naar een nagemaakte website van een baak in de hoop dat je hier je inloggegevens invoert. OP het moment dat je dit doet, kunnen criminelen met jouw ingevoerde gegevens bij de echte bank inloggen en snel jouw geld overmaken naar een onbekende rekening. Jouw geld is verdwenen, je bent slachtoffer geworden van cybercriminaliteit.

Deze criminelen hopen dat de drukte met de pakketjes in hun voordeel werkt. Aangezien veel mensen online bestellen en niet altijd weten welk bedrijf de bezorging doet, is de kans groot dat iemand zonder goed te kijken op een link klinkt met alle gevolgen van dien.

Wij schreven eerder een artikel over phishing: Klik hier