Nu het langer licht is en de temperatuur aangenamer wordt halen vele liefhebbers de racefiets weer uit het vet. Eindelijk weer de heerlijke avondritten door de natuur en de toertochten die door het hele land worden georganiseerd.
Wielrenners
Wielrenners zijn een apart slag volk, en dat is positief bedoeld. Zij komen graag gesoigneerd voor de dag. De racefiets netjes gepoetst, een mooie outfit en vooral geen overbodig gewicht meezeulen. Dat laatste is belangrijk in de wielerwereld. Van elk onderdeel van de fiets is het gewicht te vinden. Van het frame, tot de bidonhouder. Dit alles om het mogelijk te maken een zo licht mogelijke fiets te rijden.
Fietsslot
Het gewicht is ook een van de redenen dat wielrenners geen slot bij zich hebben. Een traditioneel fietsslot is geen gezicht (en kan vaak ook niet gemonteerd worden op het frame). Een kettingslot is te lomp en zwaar om mee te nemen. In een vorig artikel heb je kunnen lezen dat wordt aangeraden een fiets altijd op slot te zetten met 2 ART goedgekeurde sloten. Maar er is geen wielrenner die twee van deze sloten bij zich heeft.
Risico’s
Het niet gebruiken van (goedgekeurde) fietssloten brengt natuurlijk de nodige risico’s met zich mee. Hoewel racefietsen bijna zonder uitzondering heel goed worden verzorgd en gepoetst, worden deze wel zonder slot weggezet tijdens een koffiestop halverwege de rit. Ook bij toertochten staan overal racefietsen voor het grijpen. De eigenaren zijn dan even de startnummers ophalen of genieten van een welverdiende pauze.
Ideale gelegenheden voor een dief om er met een fiets vandoor te gaan. En hardlopend op wielrenschoenen is de eigenaar altijd te langzaam. Bij toertochten speelt ook nog mee dat er zoveel mensen lopen en er zoveel fietsen staan dat niemand opmerkt als er een fiets onbevoegd wordt weggenomen.
Maar ook thuis zijn er de nodige risico’s wanneer geen sloten worden gebruikt. De fietsen worden in de schuur gezet. Vaak is de schuur niet op slot of heel gemakkelijk te openen en is er geen alarmsysteem aanwezig. Met de komst van Strava is het voor dieven makkelijk te achterhalen waar een fiets te halen valt. Hier lees je meer over onder andere Strava en de privacy instellingen die je kan gebruiken.
Diefstal racefiets voorkomen.
In de schuur zal het gewicht van de fiets er niet toe doen. Gebruik dan ook altijd een ART goedgekeurd slot om de fiets op slot te zetten (bijvoorbeeld aan een muuranker). Bij een inbraak zal het lastig worden om de fiets mee te nemen en kan jij ondanks een inbraak tenminste nog genieten van de mooie avondritten.
Ook voor onderweg adviseren wij natuurlijk om twee ART goedgekeurde sloten mee te nemen en bij elke stop de fiets hiermee op slot te zetten. Maar in de realiteit zal dit nooit gebeuren. Daarom zijn er fabrikanten die speciaal voor wielrenners sloten hebben ontwikkeld die licht van gewicht zijn en makkelijk mee te nemen. Het slot pas zo in de achterzak van een fietsshirt. Zij hebben (nog) geen ART goedkeuring, maar geven een dief niet de kans de racefiets zo mee te nemen. Een racefiets kan je met dit slot aan een vast object vastzetten en de kans op diefstal tijdens de koffiestop zal een stuk kleiner zijn. Deze sloten zijn natuurlijk niet geschikt om de racefiets een dag op het station te laten staan, daarvoor zijn ART goedgekeurde sloten nodig.
Verzekering
Indien je een racefiets hebt verzekerd, of wil verzekeren, moet je goed kijken naar de polisvoorwaarden. Wanneer wordt uitgekeerd bij diefstal en verplicht de verzekering je sloten te gebruiken?! Je zal helaas niet de eerste zijn van de koude kermis thuiskomst na diefstal van de racefiets!