Beveiligen uit emotie

Wanneer je het slachtoffer bent geworden van een misdrijf, heeft dat vermoedelijk een grote impact. Of het nou een inbraak, mishandeling of stelende werknemer is geweest. Met name de mentale klap is iets dat slachtoffers vaak onderschatten. De schade aan een pand, de gestolen spullen, de gebroken kaak, zijn allemaal zichtbaar. Maar de mentale impact is dat niet en daarom beseffen slachtoffers niet dat juist dat mentale aspect belangrijk is om goed voor te zorgen. Gelukkig is er slachtofferhulp hier slachtoffers daarbij kan helpen. Voor alle werkzaamheden van slachtofferhulp: Link

Beveiligen uit emotie

Doordat het slachtoffer angst heeft voor de dader en/of voor een herhaling zien we dat slachtoffers zichzelf willen beveiligen uit emotie. En dat is ook zeker wel te verklaren, maar vaak is emotie niet de beste raadgever. Beveiligen uit emotie kan zorgen voor overbeveiliging en/of de verkeerde beveiligingsmaatregelen en vaak gaat dat gepaard met onnodige hoge kosten.

Beveiligen uit emotie: bang

Er zijn bedrijven die dankbaar gebruik maken van de emotie van de slachtoffers en zodoende onnodige dure producten aanbieden ter beveiliging. Een bekend voorbeeld zijn de louche slotenmakers. Voorzichtigheid is dus altijd geboden!

Wij schreven al eerder een artikel over beveiligingsmaatregelen: Alleen met de juiste beveiligingsmaatregelen krijg je de juiste mate van beveiliging!

Het is logisch dat je een herhaling wilt voorkomen. Dus kijk kritisch naar de zwakke plek in de beveiliging waardoor het misdrijf plaats kon vinden. Bij een stelende werknemer kan de zwakke plek een ontbrekende inventarisatie zijn. In zo’n geval kan het opzetten en bijhouden van een inventarisatie al voldoende zijn om herhaling te voorkomen. 10 beveiligingscamera’s ophangen in het pand is dan totaal overbodig en zonde van de investering. Natuurlijk is haast geboden om herhaling te voorkomen. Maar zorg dat zonder emotie naar de beveiliging wordt gekeken. Dit kan bijvoorbeeld door een beveiligingsadviseur naar de beveiliging te laten kijken. In elk geval iemand die niet direct slachtoffer geworden van het gepleegde misdrijf om zo een onafhankelijk advies te kunnen geven.

Advies

Een beveiligingsadviseur kan een objectief advies geven. Dit advies bevat de juiste beveiligingsmaatregelen om herhaling van het misdrijf te voorkomen. Wij zien vaak dat slachtoffers direct zeggen dat ze een alarmsysteem willen, camera’s rondom het pand, een hoog hekwerk, et cetera. Geld lijkt geen rol te spelen op dat moment (en soms is dat ook waar), maar beveiligingsmaatregelen moeten waarde bieden. En vaak moeten wij dan ook met de juiste argumenten duidelijk maken dat een hoog hekwerk niet de juiste beveiligingsmaatregel is in die situatie, maar wel rekening houdend met de emotionele ervaring van de klant.

Ben je slachtoffer geworden van een misdrijf en wil je om herhaling te voorkomen de beveiliging upgraden? Wacht dan even tot de eerste boosheid en emotie is gezakt. Dan ben je beter in staat een rationele beslissing te nemen. Mogelijk kan je zelf beveiligingsmaatregelen nemen en anders staan onze beveiligingsexperts voor je klaar: contact