Is een meldkamer noodzakelijk?

Een particuliere alarmcentrale, oftewel PAC, noemen we in de volksmond een meldkamer. Bij deze meldkamer komen meldingen binnen van alarmsystemen en die meldingen worden door de centralisten volgens protocol afgehandeld. Maar is een meldkamer noodzakelijk?

Om antwoord te geven op bovenstaande vraag; vaak is aansluiting van het alarmsysteem op een meldkamer niet noodzakelijk. In enkele gevallen zal de verzekeringsmaatschappij dat wel eisen, neem voor de zekerheid daarvoor contact op met jouw verzekeringsmaatschappij. Dit geldt voor zowel bedrijfspanden als woonhuizen.

meldkamer (pac) beveiliging inbraakbeveiliging

Alarmsysteem zonder doormelding naar de meldkamer

Wanneer je het alarmsysteem niet op een meldkamer aansluit zal een eventuele melding alleen bij de eigenaar van het systeem komen via een app of automatische telefonische verbinding. Afhankelijk van het systeem is in te stellen hoe je een melding ontvangt en wie er nog meer een melding zal ontvangen. Dit betekent dat je altijd je telefoon bij je moet hebben of met anderen moet afspreken wie wanneer de telefoon bij zich heeft. Want als het alarmsysteem een automatische melding naar je telefoon stuurt en je telefoon is leeg bijvoorbeeld, wordt er geen actie ondernomen bij een melding.

Een alarmsysteem stuurt niet alleen meldingen door van een eventuele inbraak, maar ook legio andere belangrijke meldingen: stroomuitval, internetuitval, sabotage, brandmelding, technische storing, lage accu. Bij veel van deze meldingenis directe actie wel vereist. Neem een brandmelding, wanneer deze niet wordt opgevolgd, kan het desastreuze gevolgen hebben voor het pand en erger nog; eventuele aanwezigen.

Je kan er dus voor kiezen om de meldingen naar jezelf te verzenden en eventuele anderen, zoals familie of collega’s. Belangrijk is dan wel dat iemand bereikbaar is om de meldingen te ontvangen. Na ontvangst van de melding zal er een actie moeten worden ondernomen. Iemand zal ter plaatse het pand moeten controleren. Hiervoor kan je afspraken maken met de buren, familie, collega’s, het bedrijf naast jouw bedrijf, etc. Zij kunnen dan een kijkje nemen, als jij niet ter plaatse kan gaan. De vraag is natuurlijk of je iemand anders aan enig risico bloot wilt stellen. Je kan er ook voor kiezen om zelf de beveiliging te bellen voor de opvolging van een alarmmelding.

Alarmsysteem met doormelding naar de meldkamer

Je voelt het waarschijnlijk al een beetje aankomen, een doormelding naar een meldkamer (PAC) is toch wel aan te bevelen. Een meldkamer verzekert je van de opvolging van meldingen van jouw alarmsysteem. 24/7 zitten centralisten klaar om een melding van jouw alarmsysteem te verwerken. Volgens een vast protocol, aangevuld met jouw wensen, handelen zij elke melding direct af. Ook als jij op je vakantieadres in het zwembad ronddobbert! Zo weet je zeker dat er geen melding wordt gemist. Bij doormelding naar een meldkamer kan je er alsnog voor kiezen om als eerste gewaarschuwd te worden, maar als je niet bereikbaar bent, zorgt de centralist dat een volgende contactpersoon wordt gewaarschuwd. Zo worden niet meer personen dan noodzakelijk gewaarschuwd bij een melding.

Een centralist weet hoe hij meldingen moet interpreteren en daarop volgend moet handelen. Dit kan een melding naar de beheerder zijn, andere contactpersonen of naar de beveiligingsdienst. Ook kan de centralist, wanneer nodig, direct contact opnemen met de hulpdiensten en kan hij de juiste relevante informatie verstrekken, zodat de juiste hulp zo snel mogelijk op gang komt.

De zekerheid, snelheid en professionaliteit van de centralisten op een meldkamer zorgen ervoor dat elke melding snel wordt behandelt en middels protocollen de juiste opvolging krijgt. Door de efficientie zal eventuele schade beperkt blijven en het geeft een gerust gevoel dat een melding van jouw alarmsysteem, altijd wordt opgevolgd .

Een meldkamer kost enkele tientjes per maand, dus zo’n 200 a 300 euro per jaar. Hiervoor ben je dus verzekerd dat een melding van jouw alarmsysteem altijd wordt opgevolgd.

Heb ik een aansluiting op een meldkamer nodig?

Als de verzekering dit eist, ontkom je er niet aan. Daarbuiten is het niet verplicht, maar wel aan te raden. Het is een fijn idee dat er altijd iemand reageert op meldingen en dat je zelf niet altijd de telefoon bij de hand moet hebben. Daarnaast weet een centralist op de meldkamer exact wat er moet gebeuren bij een melding, zoals bijvoorbeeld het inschakelen van de beveiling of hulpdiensten. Zelf kan je door de stress of ontwetendheid onjuiste beslissingen maken of zelf niet reageren, waardoor de kans op schade groter is. Gezien de geringe investering is het dus zeker raadzaam om, gebruik te maken van een particuliere alarmcentrale.

De installateur van het alarmsysteem kan je helpen met de aansluiting bij een meldkamer. Dit kan binnen enkele uren geregeld zijn en vanaf dat moment zal elke melding door een centralist worden beoordeeld en afgehandeld.