Agressie tegen beveiligers zien we steeds vaker. De samenleving verandert, normen en waarden vevagen en daarmee neemt de agressie tegen beveiligers toe. Agressie tegen beveiligers is een probleem dat grote gevolgen met zich meebrengt. Niet alleen voor de individuele beveiliger, als slachtoffer. Maar het is een maatschappelijk probleem. Overigens zien we dat agressie in het algemeen toeneemt in de huidige samenlvering. Een zorgelijk ontwikkeling!
Oorzaken agressie tegen beveiligers
Autoriteit: Beveiligers zijn vaak de eerste autoriteit waar de agressor mee te maken krijgt. Beveiligers zijn (onder andere) belast met het toezien op en handhaving van de naleving van wetten/regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan toegangscontrole bij een gebouw. De beveiliger zal iemand moeten aanspreken of zijn/haar gedragd, waarna de agressor direct tekeer kan gaan tegen de beveiliger. De agressor zal vaak (achteraf) beseffen dat de beveiliger niet de oorzaak is, maar omdat de beveiliger het ‘slechte’ nieuwes verteld, is hij/zij de kop van jut.
Frustratie: De agressor kan zijn/haar frustratie op de beveiliger botvieren waneer iets niet goed verloopt in de ogen van de agressor. Denk hierbij aan de wachtrij op de eerste hulp. De agressor vindt zijn/haar probleem erger dan die van andere wachtenden en verwacht daarom direct geholpen te worden. Wanneer direct hulp uitblijft zien we vaak dat de agressor deze frustratie botviert tegen de beveiliger.
Normalisering: Agressie tegen beveiligers wordt steeds normaler gevonden. Voetbalwedstrijden zijn hier een goed voorbeeld van. Het lijkt bijna normaal dat voor de agressor om agressie te vertonen tegen de beveiligers. Ja hier komt vaak ook frustratie als oorzaak naar voren, maar daarbij is het normaal dat de beveiligers agressie te verduren krijgen. ‘Dan had je maar geen beveiliger moeten worden’.
Verdovende middelen: Verdovende middelen zorgen elke dag weer voor veel agressie. De agressor is dusdanig onder invloed dat zijn/haar normen volledig vervaagd zijn en agressie op dat moment normaal is. Beveiligers op festivals, ziekenhuizen, opvangen en klinieken hebben hier heel vaak mee te maken.
Vormen van agressie
Agressie komt in allerlei vormen en maten. Agressie is grofweg te verdelen in verbale agressie (schreeuwen, schelden, beledigen, pesten) en fysieke agressie (slaan, schoppen, krabben, trekken, duwen, wapengebruik).
De gevolgen van fysieke en/ofverbalen agressie kunnen enorm zijn. We zien dat fysiek letsel, maar ook mentaal letesel zofren voor veel uitval en verloop in de branche. Bij mentaal letsel moet je denken aan angst, burn out, stress of zelfs ptss. De fysieke en/of mentale klachten kunnen jaren aanhouden.
Agressie tegen beveiligers voorkomen/beperken
We moten realistisch zijn, beveiligers lopen een grote kans een agressor tegen het lijf te lopen. Dat zit in de aard van de werkzaaheden als beveiliger. Toch dienen we de beveiligers zoveel mogelijk te beschermen tegen deze agressors.
Training. Beveiligers dienen blijvend getraind te worden op het gebied van conflicthantering en omgaan met agressie. Deze trainingen stellen de beveiligers in staat op een juiste manier de-escalerend op te treden, waardoor de kans op agressie afneemt. WIj zien dat het belangrijk is de beveiligers periodiek te trainen, het liefst met rollenspelers. Op deze manier blijven de beveiligers goed voorbereid op dergelijke situaties en daarmee zal de uitval van en het verloop onder beveiligers ook afnemen.
Veiligheidsmaatregelen. Er zijn verschillende veiligheidsmaatregelen om de kans op agressie tegen de beveiliger te verminderen. Bodycams zijn hier een mooi voorbeeld van. Een onderzoek bij de politie heeft aangetoond dat het dragen van een bodycam zorgt voor een reducering van het aantal incidenten tegen de agenten. Ook alarmknoppen zien we als een goede maatregel, wanener de beveiliger zich bedreigt voelt kan hij/zij met de knop direct hulp inschakelen van collega’s. Door de versterking neemt de kans op agressie af.
Evalueren. Evalueer incidenten met de betrokken beveiliger(s) en bespreek deze incidenten ook met de overige collega’s. Elk incident is ook een leermoment dat mogelijke kan zorgen voor een aanpassing van de werkinstructie. De incidenten kunnen ook als casussen worden meegenomen in toekomstige trainingen. Een belangrijk onderdeel van een evaluatie is de nazorg. Biedt de betrokken beveiliger(s) de zorg die nodig is. Soms is een goed gesprek voldoende, maar het is ook mogelijk dat slachtofferhulp wenselijk is.
Hulp nodig?
Wil jij jouw beveiligers laten trainen? Neem contact met ons op en wij helpen jou graag op weg!